זכויות יוצרים

קידום בגוגל: הפרת זכויות? הורדנו אותך בדירוג

אחרי שבתי המשפט כשלו בהרתעת מפרי זכויות יוצרים, בגלל הפסיקות הנמוכות יחסית, ואחרי שהמחוקק מתקשה להתמודד עם הפרת זכויות יוצרים (עד שמעדכנים את החוק, נוצרות טכנולוגיות חדשות שלא כלולות בחוק), ואחרי שבארץ אפילו החליטו לאמץ דגם אירופאי הזוי ולהקים את "מפלגת הפיראטים", מפלגה הדוגלת בהפרת זכויות יוצרים חוקית (כלומר – שינוי החוק כך שלא ממש יאכפו זכויות יוצרים או שלא יהיו זכויות יוצרים), נדמה שיש סוף סוף סנקציה אחת שכן תעבוד.

מנוע החיפוש "גוגל", חורץ גורלות עסקיים, מעלה ומוריד – לשבט או לחסד את בעלי העסקים השונים, והדירוג שלו קובע מי יקבל יותר פניות של לקוחות. המנוע פועל לפי אלגוריתם סודי – וחברות רבות של קידום אתרים מתיימרות לפצח את האלגוריתם ולהעלות את דירוג האתר של לקוחותיהם ב"קידום האורגני". בימים האחרונים "גוגל" הודעה כי החליטה להכניס לסדרת השיקולים של האלגוריתמים שלה (ה"נוסחה" הסודית שלפיה המנוע מדרג את האתרים) גם את שאלת הפרת זכויות היוצרים. אתרים שמפרים זכויות יוצרים – יירדו בדירוג או ייעלמו לחלוטין מהעמודים הראשונים והקובעים.

ואיך בדיוק "גוגל" יודעת להגיד לנו אם מישהו הפר זכויות יוצרים? היא לא בולשת אחרינו (במקרה הזה – לא) אלא מקבלת אליה "הלשנות" מצד בעלי הזכויות המגלים שזכויותיהם הופרו. זאת לפי מנגנון חוק המילניום הדיגיטלי – החוק המרכזי בארה"ב הדן בזכויות יוצרים באינטרנט, אותו מנסים לאמץ בארץ כבר שנים, בחוסר הצלחה.

החוק האמריקני מדבר על שיטה, שתורגמה בארץ בכמה פסקי דין ל"נוהל הודעה והסרה", ולפיה בעל זכויות היוצרים המגלה שזכויותיו הופרו אמור לפנות אל אתר האינטרנט שבו הופרו הזכויות על ידי גולשים (אתרי מדיה חברתית או מנוע החיפוש), ולהתלונן בפני בעלי האתר. על פי החוק האמריקני, בעלי האתר לא מגלים את זהות הגולש שהעלה את החומר אל הגולש השני שטוען להפרת הזכויות אך פונים אל הגולש שהעלה את החומר ומבקשים ממנו הסברים. בינתיים הם גם מסירים את החומר ובהמשך עורכים מעין בירור כדי לקבוע האם החומר שבמחלוקת יחזור או יוסר סופית. אם השתכנעו כי החומר היה מפר, הוא מוסר ופרטי המפר מועברים אל בעל הזכויות, והאחרון יכול לתבוע את המפר. נבהיר כי בתי המשפט בארץ אימצו בחלקם חלקים מתוך מנגנון זה אך עיוותו אותו באופן שמסיר אחריות מבעל האתר (לפי חוק המילניום הדיגיטלי, אמור בעל האתר לבצע סינון וניטור מסוים ולא רק להסתמך על פניות של בעלי זכויות).

כך או אחרת, "גוגל" מאס באתרים של מפרי זכויות יוצרים, אשר יוצרים עומס עבודה בגין הצורך להפעיל את מנגנון "הודעה והסרה" וכן את הבירור הנדרש, ואחרי שקיבל מעל 4 מיליון פניות (ל"גוגל" ול"יו טיוב") רק בשנה האחרונה, והודיעו כי אתרים מפרים, אלה שאחרי הבירור יתברר כי אכן הפרו זכויות, פשוט יורדו בדירוג ועצם היותם מפרים יהווה עוד קריטריון שייכנס לאלגוריתם המחשב את דירוג האתרים. רוצה לומר: אתר מפר יידחק מהעמודים הראשונים ובכך למעשה – יוכרז כמת.

מעבר לשימוש בקטעי מוסיקה או וידאו, תמונה או טקסט של אחר, שעשויה לפגוע בדירוג אם תתברר כאמור, בארץ נקבע לאחרונה גם כי שימוש בשם מסחרי של אחר לצורך קידום האתר (בקידום הממומן והאורגני) מהווה הפרה של חוק הגנת הפרטיות (בפסיקה של הפלסטיקאי ד"ר דב קליין). סביר כי ריבוי פניות של מתחרים ל"גוגל" בתואנה כי מתחרה עשה שימוש בשמם עשויה גם היא להוביל לביצוע "הודעה והסרה", ולו בשל הרצון להמעיט בבלבולי מוח מיותרים לחברת הענק, ומכאן קצרה הדרך להחלטה להוריד בדירוג את זה שניצל לרעה את מנוע החיפוש. ראו הוזהרתם.

התוצאה הסופית היא שבזכות ריבוי הפניות והעומס על "גוגל", ואולי בזכות עצלות המערכת שם, נראה כי בלי משים נוצרה סוף סוף סנקציה אחת אפקטיבית ומשמעותית שתמנע הפרת זכויות יוצרים. בעולם העסקי שלנו כיום, סילוק מהעמודים הראשונים של "גוגל" הוא מכת מוות לבית עסק, ומשכך הפרת זכות יוצרים שתתגלה באתר של בית עסק עשויה בהחלט לפגוע בדירוגו ומכאן גם בהצלחתו. מה שלא עשו מחוקקים ופסקי דין, יעשו כניראה אלגוריתמים אוטומטיים ורובוטים הסורקים את האינטרנט עבור השוטר הבינלאומי הגדול של כל הזמנים.

בחזרה לראשית עמוד זה לחץ כאן
בחזרה לעמוד הראשי לחץ כאן