חדש, חדיש ומחודש: תקליטנים צריכים לשלם תמלוגים לכל תיקלוט

כל דיג'יי ישלם 180 שקלים ועוד מע"מ עבור כל אירוע. הכסף יועבר לאקו"ם ויחולק בין המוסיקאים השונים. מדובר במהפך שכן עד כה היו בעלי האולמות אחראים על התשלום. ומה שבאמת נורא עבור התקליטנים: ההחלטה רטרואקטיבית ותחול מ-2007 ועד היום.

אקו"ם, האיגוד המטפל בזכויות יוצרים של מוסיקאים וכותבים, הגיע גם אל התקליטנים. אחרי שהגיש תביעות נגד מספרות שבהן הרדיו מתנגן ברקע, אוטובוס שבו הנהג שומע רדיו בקול, בתי מלון המנגנים מוסיקה ומקומות בילוי שונים, התלבש האיגוד על הדיג'ייז הישראלים.

בעיקרון, מוסיקאים ומחברים של שירים אמורים לקבל תמלוג עבור כל השמעה. בכל פעם שאנו עושים "שימוש" פומבי בשיר (לא כששרים אותו באמבטיה אלא כשמנגנים אותו בפני קהל באירועים או במקומות ציבוריים), אמורים המעורבים בהפקת השיר (תמלילן, מלחין, מעבד, מוסיקאים, זמרים – לכל אחד אירגון משלו), לקבל תשלום סימלי עבור השימוש הבודד. התמלוגים הללו מצטברים לסכומי כסף גדולים – לפחות בכל הקשור באמנים מצליחים ששיריהם זוכים להשמעות רבות.

בכל הקשור בהשמעות בתחנות הרדיו – קל לעקוב אחר ההשמעות הללו כי הרדיו משודר לכל. מלכתחילה אמורים העורכים המוסיקליים שהכינו את השידור בצורת "רשימות שידור" עבור מגיש התוכנית, להעביר את הרשימות לאקו"ם, ובכך לאפשר לתת לכל יוצר את המגיע לו לפי רשימה מדויקת. בשנים האחרונות פועל בהצלחה אתר האינטרנט "מדיה פורסט" (http://www.mediaforest.biz/) שבו פועלת אפליקציה המזהה את השירים ומתחברת לתחנות הרדיו בארץ, כך שהיא יודעת להנפיק דו"חות מדויקים של כמות השמעות לכל שיר (הבעיה בדירוג של "מדיה פורסט" היא בכך שמבחינת האתר, יש שיוויון בין השמעה בתחנה אזורית רחוקה לבין תחנה ארצית מובילה, בין השמעה בארבע בבוקר להשמעה בפריים טיים).

בכל הקשור בהשמעות באירועים, המתקיימים בכל מיני אולמות ברחבי הארץ, בחתונות ובבריתות ומסיבות, קשה מאוד לעקוב אחר ההשמעות ולנהל רשימות מדויקות של שירים שהושמעו. לפיכך, נגבה סכום "פיקס" מסוים, נמוך יחסית, והכסף מחולק על ידי אקו"ם לפי מפתח פנימי בין היוצרים. אין ציפייה או אפשרות טכנית שתקליטן יעביר רשימת שירים מדויקת. די בתשלום הכללי הזה והוא מחולק באחריות האיגוד.

עד כה, הייתה החובה בתשלום עבור תמלוגים להשמעות באירועים חובתו של בעל המועדון או בעל אולם השמחות, בעיקר משום שקל יותר לאתר אותו ולגבות ממנו את הכסף. הוא יושב במקום מסוים, בניגוד לתקליטן שעובר מאירוע לאירוע. ואולם, התשלום היה תשלום "פיקס" חודשי של כמה מאות שקלים, שלא לקח בחשבון – ולא יכול היה לקחת בחשבון – את מספר האירועים, כמות המשתתפים וכדומה. מה גם שבעלי האולמות התקוממו על הגבייה. התקליטנים לא לקחו בה חלק למרות שהם היו אלה שעשו שימוש במוסיקה למחייתם.

בהרבה מאוד מקרים מגולגל התשלום של התמלוגים על מזמיני האירוע. לא מעט זוגות, העומדים להתחתן, הוחתמו במסגרת ההסכם עם התקליטנים על תשלום התמלוגים בגין קיום האירוע, בסכום שהועבר מהתקליטן לבעל האולם, וממנו אל אקו"ם.

בפסיקה שיצאה תחת ידי בית המשפט העליון, בדיון בערעור שהוגש, נקבע לפני ימים אחדים כי התשלום יהא מעתה באחריות התקליטן וייגבה ממנו. בבית המשפט המחוזי הוחלט כי די בתשלום של 14 שקלים לכל אירוע, אקו"ם ערערה והתשלום נקבע מעתה על 180 שקלים לכל אירוע. מה גם שהתקליטנים צריכים לשלם רטרואקטיבית על כל אירוע שערכו משנת 2007 ועד היום.

בחזרה לראשית עמוד זה לחץ כאן
בחזרה לעמוד הראשי לחץ כאן