בשורה לבעלי עסקים: בית המשפט מכיר ב"דירוג שלילי" כלשון הרע

 

עד לאחרונה, בעלי עסקים שהקימו אתר עסקי, בין אם דף אוהדים בפייסבוק ובין אם עמוד פרסומי שוצר דרך מנוע החיפוש "גוגל", ולפעמים גם בפלטפורמות אחרות, היו חסרי אונים למראה ביקורות שליליות על בית העסק, והורדת הדירוג שלו על ידי ציון של כוכב אחד בלבד מתוך חמישה (מה שמוריד את הדירוג הכללי ופוגע באתר). הם יכלו לנסות לשוחח עם הלקוח הלא מרוצה, ולרצות אותו, או למחוק את הדף כולו, אבל לא את הביקורת השלילית ולא את הדירוג הבעייתי.

ועדיין, כל עוד המבקר עשה זאת על בסיס חווית שירות קלוקלת, ניחא. אך מה עושה בעל עסק כאשר הוא אינו מזהה כלל את הכותב, ואין מדובר במי שקיבל ממנו שירות? הוא אינו יכול לבוא בדברים עם הכותב ולנסות לפייסו. הוא אינו יכול לפנות אל פייסבוק או גוגל ולבקש להסיר את הביקורת. וכאשר מדובר במעשה מרמה, באדם אלמוני כלשהו שפעל בכוונה לפגוע בדירוג, הרי שבעל העסק, לרוב, אינו יודע לאיזו כתובת לפנות.

 

אך האם, בהינתן שתיוודע לו זהות המדרג, ניתן לתבוע אותו על כך? הרי הלקוח מדרג את חוות דעתו. ממתי תובעים אדם על דעה? על חווית שירות לא מוצלחת?

 

והנה, בית משפט השלום בראשון לציון (כב' השופטת בן אליעזר), הכיר, בתביעה שנייה ברציפות, בכך שדירוג שלילי, כאשר הוא נעשה מתוך נקמה ולא מתוך חוויית שירות, מהווה לשון הרע.

שנים רבות לבנות מוניטין ורק כמה שניות בודדות להרוס אותו…

זה התחיל מהסכם פשוט בין אדריכל ומעצב פנים לבין רופא, אשר החליטו לחבור לחוזה משותף בו האדריכל יעניק את שירותיו המקצועיים לתכנון ביתו הפרטי של הרופא. לאחר תחילת העבודה המשותפת הרופא החל לדרוש מהאדריכל לעמוד בלוחות זמנים לחוצים במיוחד והשניים הסכימו לבטל את החוזה ביניהם, לא לפני שסיכמו להוסיף סעיף קריטי וחשוב להמשך הדרך של השניים! הוסכם כי הרופא אינו יכול להשמיץ את האדריכל בשום דרך שהיא בשל אי עמידה  בזמני העבודה הקצרים בהם היה מעוניין הרופא.

לתדהמת האדריכל פרופיל פייסבוק בשם "משה טל טל" הגיב בפרופיל הפייסבוק העסקי שלו וכתב: "איני ממליץ כלל" ובנוסף הוסיף דירוג נמוך במיוחד.

האדריכל היה משוכנע כי הרופא הוא זה שהכפיש אותו בפומבי למרות שהיה מדובר בפרופיל הנושא שם אחר לחלוטין.

במידה ואכן הרופא הוא זה שעומד מאחורי הפרופיל של משה טל טל, הפרת ההתחייבות בהסכם בין השניים ברורה לחלוטין. אבל האם הרופא הוא באמת זה האדם מאחורי פרופיל פיקטיבי זה?

פה אנחנו נכנסנו לתמונה – לאחר בירורים רבים הבנו כי כתובת האימייל העומדת מאחורי פרופיל המשתמש משה טל טל, שייכת ללא אחר מאשר מיודענו הרופא.
ההוכחה לטענה זו התאפשרה הודות לסרטון המראה את הזנת כתובת המייל בעת ביצוע הרישום של "משה טל טל" לפייסבוק. כתובת המייל הייתה לא אחרת מכתובתו של הרופא! כתובת אימייל פעילה אליה נשלחים מיילים ממטופליו של הרופא באופן שוטף!
זאת ועוד -הפרופיל הפיקטיבי נסגר זמן קצר לאחר שהוגשה התביעה.
לפיכך הוכח שאכן מדובר בפרופיל פיקטיבי אותו פתח הרופא על מנת להגיב בעקיפין ולהכפיש את שם האדריכל בדפי העסק שלו בניגוד מוחלט להסכם בניהם.

לבסוף נפסק כי התובע נושא בנטל האחריות להפרת ההסכם בין הצדדים וכי הנתבע לא הביא כל ראייה שתעמוד כנגד ראיות התובע.
בנוסף נקבע כי הסכם ביטול ההסכם הקודם הוא הסכם העומד בפני עצמו. הרופא אשר השתמש בלשון הרע והכפיש את שם האדריכל, הפר אותו, וייאלץ לשלם לתובע את סכום הפיצוי שהוסכם ביניהם – סך של 40,000 אלף ₪ וכן 7,500 ₪ הוצאות ושכר טרחת עו"ד.

ההישג המשמעותי הוא שהוכרע כי הורדה מכוונת של דירוג שירות בגוגל, בפייסבוק ובדומיהם, מ"חמישה כוכבים" ל"כוכב אחד", מהווה לשון הרע. אמנם ביקורת על עסקים מותרת, אך כאן מדובר בביקורת שקרית, מכוונת להרע, ולא אותנטית. והנה הוכרע כי זה לשון הרע.

זה לא טריוויאלי לחשוב כך, וכבר היו תביעות בעבר שנדחו, של בעלי עסקים שתבעו על הורדת הדירוג, בטענה שזה לא לשון הרע או שזו זכותו של המדרג.

בחזרה לראשית עמוד זה לחץ כאן
בחזרה לעמוד הראשי לחץ כאן